XV Międzynarodowa Konferencja Naukowa
z cyklu
EDUKACJA XXI wieku
Procesy edukacyjne w dobie globalizacji, społeczeństwa informacyjnego
i zmian na rynku pracy
z cyklu
EDUKACJA XXI wieku
Procesy edukacyjne w dobie globalizacji, społeczeństwa informacyjnego
i zmian na rynku pracy
Kolejne, piętnaste już spotkanie z cyklu „Edukacja XXI wieku” będzie poświęcone problematyce procesów edukacyjnych w dobie globalizacji, społeczeństwa informacyjnego i zmian na rynku pracy.
Globalizacja jest procesem obiektywnym a jednocześnie przez najbliższe kilkadziesiąt lat wiodącym determinantem w rozwoju cywilizacji, w tym także procesów edukacyjnych, stając się, wraz z postępem informatyzacyjnym, jednym z poważniejszych wyzwań, przed którym stoi edukacja na wszystkich szczeblach kształcenia.
Na początku XXI wieku globalizacja jest procesem sterowalnym, a jednocześnie dialektycznym, zarówno jeżeli chodzi o postęp gospodarczy, jak też społeczny. Podstawową przesłanką w aspekcie sterowalności i monitorowania globalizacji jest postęp nauki i proces edukacyjny. Kolejne roczniki wkraczające na rynek pracy muszą być intelektualnie i moralnie przygotowane na wszelkie uwarunkowania wynikające z postępu globalizacji. Odpowiednie wykształcenie, kompetencje i kwalifikacje, z umiejętnością elastycznego dopasowywania się do przemian i wymogów cywilizacji oraz innowacyjność są niezbędnymi warunkami osiągnięcia sukcesu na rynku pracy.
Wymogi dla sprawności procesu edukacyjnego muszą stale rosnąć, a sam proces edukacyjny powinien uzyskać znacznie wyższą niż obecnie sprawność nauczania. Jednocześnie efekty nauczania muszą zostać zrównoważone w aspekcie wiedzy ogólnej oraz specjalizacyjnej.
Opierając się na dotychczasowych eksperymentach i projektach pilotażowych, niezbędne jest położenie nacisku na doskonalenie umiejętności dedukcji w procesie edukacyjnym. Wydaje się bowiem, że praktycznie możliwości procesu indukcyjnego w edukacji stają się wyczerpane mimo stosowania nowatorskich technik nauczania.
Cele konferencji:
Globalizacja jest procesem obiektywnym a jednocześnie przez najbliższe kilkadziesiąt lat wiodącym determinantem w rozwoju cywilizacji, w tym także procesów edukacyjnych, stając się, wraz z postępem informatyzacyjnym, jednym z poważniejszych wyzwań, przed którym stoi edukacja na wszystkich szczeblach kształcenia.
Na początku XXI wieku globalizacja jest procesem sterowalnym, a jednocześnie dialektycznym, zarówno jeżeli chodzi o postęp gospodarczy, jak też społeczny. Podstawową przesłanką w aspekcie sterowalności i monitorowania globalizacji jest postęp nauki i proces edukacyjny. Kolejne roczniki wkraczające na rynek pracy muszą być intelektualnie i moralnie przygotowane na wszelkie uwarunkowania wynikające z postępu globalizacji. Odpowiednie wykształcenie, kompetencje i kwalifikacje, z umiejętnością elastycznego dopasowywania się do przemian i wymogów cywilizacji oraz innowacyjność są niezbędnymi warunkami osiągnięcia sukcesu na rynku pracy.
Wymogi dla sprawności procesu edukacyjnego muszą stale rosnąć, a sam proces edukacyjny powinien uzyskać znacznie wyższą niż obecnie sprawność nauczania. Jednocześnie efekty nauczania muszą zostać zrównoważone w aspekcie wiedzy ogólnej oraz specjalizacyjnej.
Opierając się na dotychczasowych eksperymentach i projektach pilotażowych, niezbędne jest położenie nacisku na doskonalenie umiejętności dedukcji w procesie edukacyjnym. Wydaje się bowiem, że praktycznie możliwości procesu indukcyjnego w edukacji stają się wyczerpane mimo stosowania nowatorskich technik nauczania.
Cele konferencji:
- Podjęcie dyskusji na temat roli globalizacji, informatyzacji i zmian na rynku pracy na jakość i kształt procesów edukacyjnych.
- Charakterystyka współczesnych procesów edukacyjnych poprzez wymianę poglądów na temat kluczowych problemów związanych z ich funkcjonowaniem we współczesnym świecie.