XII Konferencja Naukowa „Edukacja XXI wieku” za nami czyli reminiscencje z Zakopanego…
W dniach 22-24 października 2014 roku odbyła się 12. edycja konferencji
organizowanych pod wspólnym hasłem „Edukacja XXI wieku”. Tym
razem tematem przewodnim były: „Podmioty, środowiska i obszary edukacyjne.
Wyzwania i zagrożenia połowy XXI wieku”. Problematyka zasygnalizowana w
temacie obejmowała szeroki zakres zagadnień ulokowanych w obszarze rozważań i
badań nad współczesnymi uwarunkowaniami szeroko rozumianej edukacji.
Konferencja tradycyjnie miała charakter interdyscyplinarny, zatem skupiała
przedstawicieli różnych dziedzin nauki i edukacji referujących własne refleksje
i wyniki badań realizowanych we wskazanym obszarze problemowym.
Obrady w pierwszej sesji plenarnej skoncentrowane były wokół problematyki edukacji w szkole wyższej i jej współczesnych uwarunkowań w kontekście uwikłania w dyskurs neoliberalny. Poruszana była również tematyka wiedzy/niewiedzy i jej udziału w życiu młodzieży, metodyki tutoringu w perspektywie wychowawstwa indywidualnego oraz temat równego dostępu dzieci cudzoziemskich do edukacji w Polsce. Strukturę drugiej sesji obrad plenarnych wyznaczyły rozważania wokół przemian współczesnej rodziny, edukacji jako czynnika konkurencyjności i bezpieczeństwa (także zdrowotnego) jako wyzwania edukacyjnego. W trzeciej sesji plenarnej czyniono refleksje dotyczące sprzeczności współczesnych nurtów polskiej edukacji, czynników i procesów motywacji dorastającej młodzieży oraz muzykoterapii jako sposobu wsparcia dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Czwarta sesja plenarna obejmowała różnorodną tematykę podjętych rozważań nad edukacją w świecie mediów i poprzez media, nad współczesnymi zagrożeniami młodzieży oraz edukacją do przedsiębiorczości. Obradom we wszystkich częściach spotkań plenarnych towarzyszyło żywe zainteresowanie podejmowaną problematyką oraz dyskusje wokół rodzących się w związku z tym refleksji, aporii i nowych obszarów problemowych.
Interesujących tematów do rozmów sesyjnych i kuluarowych dostarczyły również wystąpienia uczestników konferencji podczas sesji w sekcjach tematycznych. Sekcja pierwsza obradowała pod hasłem: „Wyzwania edukacyjne we współczesnym świecie”. Prezentowane wystąpienia przede wszystkim ujawniały/identyfikowały czynniki generujące aktualne przemiany w systemach, procesach, treściach, formach i metodach edukacji. Tematem przewodnim obrad sekcji drugiej była „Terapia i wspomaganie rozwoju dzieci, młodzieży i dorosłych”. Podjęte w tym nurcie rozważania wskazywały na konieczność organizacji wielowymiarowego systemu wsparcia podmiotów edukacji oraz przedstawiały próby opisu sposobów interdyscyplinarnego wspomagania współczesnego człowieka. „Nauczyciel, wychowawca, trener – problemy zawodowe i funkcje współczesnego pedagoga” to hasło obrad w sekcji trzeciej, gdzie podejmowano problematykę opisu wielowymiarowych ról i funkcji zawodowych pełnionych przez absolwentów studiów pedagogicznych. Uczestnicy obrad w czwartej sekcji podjęli rozważania wokół tematu „Szkoła i rodzina jako środowisko edukacyjne i wychowawcze” koncentrując się na charakterystyce wskazanych środowisk edukacyjnych w kontekście współczesnych przemian cywilizacyjnych.
W ramach konferencji wydzielone zostały także dwa panele międzynarodowe, prowadzone w języku angielskim. Tworzyły one część International Week, tj. Międzynarodowego Tygodnia dla uczestników z Polski i zagranicy, którego celem było nawiązanie kontaktów akademickich i naukowych. Dyskusje w ramach pierwszego panelu obejmowały problematykę internacjonalizacji studiów wyższych, mobilności studentów i pracowników oraz międzynarodowych programów wspierających wymianę akademicką. Uczestnicy panelu rozważali współczesne możliwości oraz uwarunkowania osobistego i zawodowego rozwoju studentów oraz pracowników uczelni wyższych poprzez udział w programach mobilności. Dyskutowane były też najnowsze trendy w tej dziedzinie oraz prognozy na przyszłość. Drugi panel międzynarodowy miał charakter praktyczny, jego celem było przedstawienie profili uczelni zagranicznych reprezentowanych przez uczestników, wymiana doświadczeń oraz nawiązanie kontaktów.
Uczestnicy zakopiańskiej konferencji jednogłośnie podkreślali, iż aby spotkania naukowe były prawdziwie efektywne, muszą być zarazem afektywne. Docierające z kuluarów recenzje niejako potwierdzają, że w Zakopanem tak właśnie jest. Pozytywnych emocji dostarczają uczestnikom organizatorzy zakopiańskich konferencji poprzez kreowanie szczególnej aury dla obrad naukowych, wycieczek po Zakopanem i okolicach oraz imprez towarzyszących, które pozwalają na wzajemne poznanie, integrację i zawiązywanie przyjaźni, owocujących ciągłymi powrotami na południe Polski, na kolejne edycje konferencji. “Wielu z nas czeka cały rok, aby spotkać się z Organizatorami i zakosztować tej wspaniałej atmosfery, którą w szczególny, sobie tylko wiadomy sposób, potrafią Oni stworzyć”; „Współpraca z Państwem jest prawdziwą przyjemnością…” – mówi Pani dr Justyna Bojanowicz – “(...) a atmosfera, jaką Państwo budujecie na konferencji jest wyjątkowa. Serdecznie dziękuję w imieniu swoim oraz koleżanek – uczestniczek konferencji z Radomia i Krakowa. Mam nadzieję, że dane nam będzie spotkać się w przyszłym roku w Szczyrku”; „To z całą pewnością jedyna taka i niepowtarzalna konferencja naukowa w Polsce” – podsumowuje Pani dr Beata Zajęcka. Dziękując za ciepłe słowa, mówimy: do zobaczenia. Kolejna, 13. edycja odbędzie się w dniach 21-23 października 2015 roku w Centrum Kongresów i Rekreacji „Orle Gniazdo” w Szczyrku.
Obrady w pierwszej sesji plenarnej skoncentrowane były wokół problematyki edukacji w szkole wyższej i jej współczesnych uwarunkowań w kontekście uwikłania w dyskurs neoliberalny. Poruszana była również tematyka wiedzy/niewiedzy i jej udziału w życiu młodzieży, metodyki tutoringu w perspektywie wychowawstwa indywidualnego oraz temat równego dostępu dzieci cudzoziemskich do edukacji w Polsce. Strukturę drugiej sesji obrad plenarnych wyznaczyły rozważania wokół przemian współczesnej rodziny, edukacji jako czynnika konkurencyjności i bezpieczeństwa (także zdrowotnego) jako wyzwania edukacyjnego. W trzeciej sesji plenarnej czyniono refleksje dotyczące sprzeczności współczesnych nurtów polskiej edukacji, czynników i procesów motywacji dorastającej młodzieży oraz muzykoterapii jako sposobu wsparcia dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Czwarta sesja plenarna obejmowała różnorodną tematykę podjętych rozważań nad edukacją w świecie mediów i poprzez media, nad współczesnymi zagrożeniami młodzieży oraz edukacją do przedsiębiorczości. Obradom we wszystkich częściach spotkań plenarnych towarzyszyło żywe zainteresowanie podejmowaną problematyką oraz dyskusje wokół rodzących się w związku z tym refleksji, aporii i nowych obszarów problemowych.
Interesujących tematów do rozmów sesyjnych i kuluarowych dostarczyły również wystąpienia uczestników konferencji podczas sesji w sekcjach tematycznych. Sekcja pierwsza obradowała pod hasłem: „Wyzwania edukacyjne we współczesnym świecie”. Prezentowane wystąpienia przede wszystkim ujawniały/identyfikowały czynniki generujące aktualne przemiany w systemach, procesach, treściach, formach i metodach edukacji. Tematem przewodnim obrad sekcji drugiej była „Terapia i wspomaganie rozwoju dzieci, młodzieży i dorosłych”. Podjęte w tym nurcie rozważania wskazywały na konieczność organizacji wielowymiarowego systemu wsparcia podmiotów edukacji oraz przedstawiały próby opisu sposobów interdyscyplinarnego wspomagania współczesnego człowieka. „Nauczyciel, wychowawca, trener – problemy zawodowe i funkcje współczesnego pedagoga” to hasło obrad w sekcji trzeciej, gdzie podejmowano problematykę opisu wielowymiarowych ról i funkcji zawodowych pełnionych przez absolwentów studiów pedagogicznych. Uczestnicy obrad w czwartej sekcji podjęli rozważania wokół tematu „Szkoła i rodzina jako środowisko edukacyjne i wychowawcze” koncentrując się na charakterystyce wskazanych środowisk edukacyjnych w kontekście współczesnych przemian cywilizacyjnych.
W ramach konferencji wydzielone zostały także dwa panele międzynarodowe, prowadzone w języku angielskim. Tworzyły one część International Week, tj. Międzynarodowego Tygodnia dla uczestników z Polski i zagranicy, którego celem było nawiązanie kontaktów akademickich i naukowych. Dyskusje w ramach pierwszego panelu obejmowały problematykę internacjonalizacji studiów wyższych, mobilności studentów i pracowników oraz międzynarodowych programów wspierających wymianę akademicką. Uczestnicy panelu rozważali współczesne możliwości oraz uwarunkowania osobistego i zawodowego rozwoju studentów oraz pracowników uczelni wyższych poprzez udział w programach mobilności. Dyskutowane były też najnowsze trendy w tej dziedzinie oraz prognozy na przyszłość. Drugi panel międzynarodowy miał charakter praktyczny, jego celem było przedstawienie profili uczelni zagranicznych reprezentowanych przez uczestników, wymiana doświadczeń oraz nawiązanie kontaktów.
Uczestnicy zakopiańskiej konferencji jednogłośnie podkreślali, iż aby spotkania naukowe były prawdziwie efektywne, muszą być zarazem afektywne. Docierające z kuluarów recenzje niejako potwierdzają, że w Zakopanem tak właśnie jest. Pozytywnych emocji dostarczają uczestnikom organizatorzy zakopiańskich konferencji poprzez kreowanie szczególnej aury dla obrad naukowych, wycieczek po Zakopanem i okolicach oraz imprez towarzyszących, które pozwalają na wzajemne poznanie, integrację i zawiązywanie przyjaźni, owocujących ciągłymi powrotami na południe Polski, na kolejne edycje konferencji. “Wielu z nas czeka cały rok, aby spotkać się z Organizatorami i zakosztować tej wspaniałej atmosfery, którą w szczególny, sobie tylko wiadomy sposób, potrafią Oni stworzyć”; „Współpraca z Państwem jest prawdziwą przyjemnością…” – mówi Pani dr Justyna Bojanowicz – “(...) a atmosfera, jaką Państwo budujecie na konferencji jest wyjątkowa. Serdecznie dziękuję w imieniu swoim oraz koleżanek – uczestniczek konferencji z Radomia i Krakowa. Mam nadzieję, że dane nam będzie spotkać się w przyszłym roku w Szczyrku”; „To z całą pewnością jedyna taka i niepowtarzalna konferencja naukowa w Polsce” – podsumowuje Pani dr Beata Zajęcka. Dziękując za ciepłe słowa, mówimy: do zobaczenia. Kolejna, 13. edycja odbędzie się w dniach 21-23 października 2015 roku w Centrum Kongresów i Rekreacji „Orle Gniazdo” w Szczyrku.